Lampkultur » Bordslampor

Märken på bordslampor:

Piet Hein bordslampor

  • Funco Bordslampa - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Funco Bordslampa är över 80 år gammal men dess design är fortfarande ”up to date” och mycket populär. Skärmen är gjord av bomull och metall, den justeras lätt för at kunna sprida ljuset i alla riktningar. Sladden är svart och löper ut från lampans fot i rostfritt stål.
  • RA 250 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Vit - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Svart - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Vit - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Svart - Piet Hein

    DesignPiet Hein för Piet Hein Koncept Piet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ”There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness - eller på svenska: ”Som bara den sanna artisten vet; den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ”isolux-ytor”. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA - designerlampa för skrivbordet, opal

    Designerbordslampa RA av Piet Hein Man kan knappt tro att taklampan skapades redan 1931, men just det talar för dess tidlösa kvalitet och de designorienterade standarder som skapat den. En lampserie med lång tradition, alltså. En lampserie med lång tradition, alltså: Sedan 1939 tillverkades den under några år, sedan fick den en renässans i slutet av 60-talet, så att den sedan dess blivit en klassiker inom lampdesignen. Särskilt värt att nämnas är att ljusutbytet utnyttjas optimalt, för när man ser på bordslampan med det undre bländskyddet, förstår man att ljusutbytet inte kan vara lågt. Om man ser på RA i tänt tillstånd inser man det bättre, för bordslampan uppvisar klart ljus trots bländfriheten, medan insidan av skärmen reflekterar ljuset optimalt och avger det i rummet. Vad den danske designern Piet Hein här uttrycker är sin livslånga längtan efter att förena konstnärliga och vetenskapliga aspekter som mångsidig generalist. För honom har det aldrig funnits någon oförenlighet mellan konst och vetenskap, mellan subjektivitet och objektivitet, som kanske många andra tror att det gör. Hans mest imponerande exempel på denna strävan mot harmoni mellan de förmenta motsatserna tar sig uttryck i superellipsens form, som förenar ellipsen och rektangeln enligt matematiska grundlagar till något nytt. Också i hans lampor är denna form ofta central och de höga designanspråk som Piet Hein har på sina skapelser har redan belönats med många utmärkelser. Energiklass: A++
  • Sinus 440 Bordslampa Svart sladd - Piet Hein

    Sinus 440 Bord Sinys bordslampan är en väldigt fin bordslampa som har ett svävande och lätt uttryck. Skärmen är tillverkad i opalglas och benen är av rostfritt stål. Lampan designades 1979 av
  • RA 250 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein

    [B] Ra 250 Bordslampa Den vackra bordslampan från Piet Hein med sin storlek är ett självklart val för en hylla eller skänk. [B] Ra 250 Bordslampa sprider ett perfekt ljus. Dess storebror, bor
  • RA 400 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    Ra 400 BordlampeDen vackra bordslampan från Piet Hein med sin storlek är ett självklart val för skrivbordet. [B] Ra 250 Bordslampa sprider ett perfekt ljus. Dess lillebror, bordslampan Ra 250,