Lampor från Piet Hein

  • Super 215 Taklampa Opal Svart Sladd - Piet Hein

    Super 215 Taklampa Opal Svart Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSom sina bröder i SUPER-serien, har Super 215 Taklampa med sin eleganta design blivit en klassiker. Denna version med Opal-skärm i glas ger både bra direkt ljus nedåt samt ett behagligt diffust sken ut i rummet. Möjligheten att hitta en taklampa i rätt storlek är god och du kan samtidigt välja bland skärmar i svart och vitt eller utav opaliserat glas i modellerna 90, 115 eller den stora 215. Dessutom går det att leka med sladdarna som finns i svart, vit eller röd textilkabel. Med sitt enkla men ändå ytterst raffinerade utseende kommer SUPER- taklampan från Piet Hein vara en välkommen ljuskälla på alla ställen i ditt hem. En enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg.
  • Flora Folio Taklampa - Piet Hein

    Flora Folio Taklampa - Piet Hein
    DesignZanini de Zanine för Slamp KonceptFlora Folio är en mycket unik och ovanlig taklampa, som efter många år nu är tillbaka i en begränsad upplaga.Kombinationen av form och funktion uppnår här nya höjder och är med till att skapa ett brett sortiment då det gäller val av ljuskälla. Allt från energisnåla glödlampor till Centra industri utgåvor, kommer ge ett bra ljus när de strålar ut genom den lätt frostade glascylindern.Den är idealisk för stora rum och visar sig i sin vackraste form när mörkret faller och ljuset sprids på ett behagligt sätt från skärmarna.
  • Funco Bordslampa - Piet Hein

    Funco Bordslampa - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptFunco Bordslampa är över 80 år gammal men dess design är fortfarande ?up to date? och mycket populär. Skärmen är gjord av bomull och metall, den justeras lätt för at kunna sprida ljuset i alla riktningar. Sladden är svart och löper ut från lampans fot i rostfritt stål.
  • Super 215 Taklampa Opal Röd Sladd - Piet Hein

    Super 215 Taklampa Opal Röd Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSom sina bröder i SUPER-serien, har Super 215 Taklampa med sin eleganta design blivit en klassiker. Denna version med Opal-skärm i glas ger både bra direkt ljus nedåt samt ett behagligt diffust sken ut i rummet. Möjligheten att hitta en taklampa i rätt storlek är god och du kan samtidigt välja bland skärmar i svart och vitt eller utav opaliserat glas i modellerna 90, 115 eller den stora 215. Dessutom går det att leka med sladdarna som finns i svart, vit eller röd textilkabel. Med sitt enkla men ändå ytterst raffinerade utseende kommer SUPER- taklampan från Piet Hein vara en välkommen ljuskälla på alla ställen i ditt hem. En enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg.
  • Super 215 Taklampa Opal Vit Sladd - Piet Hein

    Super 215 Taklampa Opal Vit Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSom sina bröder i SUPER-serien, har Super 215 Taklampa med sin eleganta design blivit en klassiker. Denna version med Opal-skärm i glas ger både bra direkt ljus nedåt samt ett behagligt diffust sken ut i rummet. Möjligheten att hitta en taklampa i rätt storlek är god och du kan samtidigt välja bland skärmar i svart och vitt eller utav opaliserat glas i modellerna 90, 115 eller den stora 215. Dessutom går det att leka med sladdarna som finns i svart, vit eller röd textilkabel. Med sitt enkla men ändå ytterst raffinerade utseende kommer SUPER- taklampan från Piet Hein vara en välkommen ljuskälla på alla ställen i ditt hem. En enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg.
  • RA 400 F Golvlampa Krom - Piet Hein

    RA 400 F Golvlampa Krom - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Golvlampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    RA 400 D Bordslampa Krom - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Vit - Piet Hein

    RA 400 D Bordslampa Vit - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Svart - Piet Hein

    RA 400 D Bordslampa Svart - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Vit - Piet Hein

    RA 250 D Bordslampa Vit - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein

    RA 400 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 P Taklampa Vit - Piet Hein

    RA 400 P Taklampa Vit - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Taklampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 P Taklampa Limegrön - Piet Hein

    RA 400 P Taklampa Limegrön - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Taklampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein

    RA 250 D Bordslampa Opal Glas - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    RA 250 D Bordslampa Krom - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Svart - Piet Hein

    RA 250 D Bordslampa Svart - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Bordslampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 P Taklampa Chrome - Piet Hein

    RA 400 P Taklampa Chrome - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Taklampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 250 D Bordslampa Krom - Piet Hein

    RA 250 D Bordslampa Krom - Piet Hein
    [B] Ra 250 Bordslampa Den vackra bordslampan från Piet Hein med sin storlek är ett självklart val för en hylla eller skänk. [B] Ra 250 Bordslampa sprider ett perfekt ljus. Dess storebror, bor
  • Sinus 440P LED Taklampa - Piet Hein

    Sinus 440P LED Taklampa - Piet Hein
  • Superæg 300 Taklampa Opal/Röd Sladd - Piet Hein

    Superæg 300 Taklampa Opal/Röd Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSuperÄgg är en enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg. Historien bakom denna form sägs vara att Piet Hein ställde frågan om vilken av de geometriska formerna rektangulär och ellips som är den vackraste? Svaret på frågan blev Super-ellipsen, och det är just formeln för Super-ellipsen som Piet Hein´s SuperÄgg-lampa baseras på.
  • Sinus 330P LED Taklampa - Piet Hein

    Sinus 330P LED Taklampa - Piet Hein
  • Sinus 550P LED Taklampa - Piet Hein

    Sinus 550P LED Taklampa - Piet Hein
  • Sinus 330 Bordslampa Röd Sladd - Piet Hein

    Sinus 330 Bordslampa Röd Sladd - Piet Hein
    Sinus 330 Bord Sinus-bordslampan designades 1979 av [i]Piet Hein[/i]. Bordslampan har en skärm som är tillverkad av opalglas och ben i rostfritt stål. Sinus har en 2,5 meter röd tygsladd där avbr
  • Flora Folio Taklampa - Piet Hein

    Flora Folio Taklampa - Piet Hein
    Flora Folio Pendel Piet Hein skapade pendellampan Flora Folio år 1969. Lampan skapar en perfekt återspegling av ljuset med dess karakteristiska form som nästan liknar en blomma. Flora Folio är lä
  • Funco Bordslampa - Piet Hein

    Funco Bordslampa - Piet Hein
    Funco BordslampaSkärmen kan vinklas så att ljuset riktas dit du önskar. Kombinationen av materialen (bomull och metall) i Funco bordslampans skärm gör att den i släckt tillstånd ser vit ut. Nä
  • Sinus 440 Golvlampa med röd slad - Piet Hein

    Sinus 440 Golvlampa med röd slad - Piet Hein
    Sinus 440 Golvlampa med röd sladdSinus golvlampa är framställd i matt glas och med sitt uttryck blir den nästan en svävande skulptur i rummet. Sinus-kollektionen från Piet är mest känd för si
  • Superæg 300 Taklampa Opal/Röd Sladd - Piet Hein

    Superæg 300 Taklampa Opal/Röd Sladd - Piet Hein
    När vi skall framhäva en sak som Piet Hein är känd för, måste det vara Super-ägg formen. Det är skapad otaliga produkter med formen som utgångsläge och även monument har blivit byggda. I de
  • Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 330 P - Piet Hein

    Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 330 P - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptSinus 330 P taklampa är en klassisk och tidlös lampa som elegant flyter in i sinnet med sitt lugna och sin värdiga karaktär. Från dess födelse var taklampan en klassiker och kommer till att pryda varje mat- och konferensbord. En av Piet Heins stora passioner var geometri och matematik. Han hade en sällsynt talang i att få enkelhet, poesi och konkret design ut av komplicerade matematiska formler. Detta är Sinius-lampan från 1967 ett utmärkt exempel på. Modellens form är inspirerat av Sinus-kurvan. En matematisk harmonisk form och rent ljus-tekniskt är det ett genidrag. Lampans kurva gör att starkt ljus strålas till den punkt som önskas bli upplyst samtidigt som ljuset i riktning mot ögat och resten av rummet upplevs som bländfritt. Designen är enkel, elegant och tar inte så mycketplats i ett rum, därför passar Sinus taklampa exempelvis perfekt över ett matbord, där det utöver en bra ljuskälla bör vara visuell syn till resten av rummet och kanske t.o.m. en bra utsikt.
  • RA 400 F Golvlampa Svart - Piet Hein

    RA 400 F Golvlampa Svart - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Golvlampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 550 P - Piet Hein

    Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 550 P - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptSinus 550 P taklampa är en klassisk och tidlös lampa som elegant flyter in i sinnet med sitt lugna och sin värdiga karaktär. Från dess födelse var taklampan en klassiker och kommer till att pryda varje mat- och konferensbord. En av Piet Heins stora passioner var geometri och matematik. Han hade en sällsynt talang i att få enkelhet, poesi och konkret design ut av komplicerade matematiska formler. Detta är Sinius-lampan från 1967 ett utmärkt exempel på. Modellens form är inspirerat av Sinus-kurvan. En matematisk harmonisk form och rent ljus-tekniskt är det ett genidrag. Lampans kurva gör att starkt ljus strålas till den punkt som önskas bli upplyst samtidigt som ljuset i riktning mot ögat och resten av rummet upplevs som bländfritt. Designen är enkel, elegant och tar inte så mycketplats i ett rum, därför passar Sinus taklampa exempelvis perfekt över ett matbord, där det utöver en bra ljuskälla bör vara visuell syn till resten av rummet och kanske t.o.m. en bra utsikt.
  • Sinus 440 Bordslampa Svart sladd - Piet Hein

    Sinus 440 Bordslampa Svart sladd - Piet Hein
    Sinus 440 Bord Sinys bordslampan är en väldigt fin bordslampa som har ett svävande och lätt uttryck. Skärmen är tillverkad i opalglas och benen är av rostfritt stål. Lampan designades 1979 av
  • Sinus 440 Golvlampa med svart sladd - Piet Hein

    Sinus 440 Golvlampa med svart sladd - Piet Hein
    Sinus 440 Golvlampa med svart sladd - Piet HeinSinus-kollektionen från Piet Hein är mest känd för sina snygga och platta pendellampor men kollektionen består också av en golvlampa. Golvlampan de
  • RA 400 D Bordslampa Vit - Piet Hein

    RA 400 D Bordslampa Vit - Piet Hein
    Ra 400 BordlampeDen vackra bordslampan från Piet Hein med sin storlek är ett självklart val för skrivbordet. [B] Ra 250 Bordslampa sprider ett perfekt ljus. Dess lillebror, bordslampan Ra 250,
  • Superæg 300 Taklampa Opal/Svart Sladd - Piet Hein

    Superæg 300 Taklampa Opal/Svart Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSuperÄgg är en enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg. Historien bakom denna form sägs vara att Piet Hein ställde frågan om vilken av de geometriska formerna rektangulär och ellips som är den vackraste? Svaret på frågan blev Super-ellipsen, och det är just formeln för Super-ellipsen som Piet Hein´s SuperÄgg-lampa baseras på.
  • RA 400 F Golvlampa Opal Glas - Piet Hein

    RA 400 F Golvlampa Opal Glas - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Golvlampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 F Golvlampa Vit - Piet Hein

    RA 400 F Golvlampa Vit - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptPiet Hein skissade på RA Golvlampa så tidigt som år 1931, då var han bara 25 år gammal. Den är ett bra exempel på Piet Heins verks teman både då och under alla år efter, vilket kan sammanfattas enkelt i följande mening: Konsten att göra det komplicerade enkelt. Piet Hein formulerade själv det så här: ?There is one art, no more, no less: to do all things with artlessness ? eller på svenska: ?Som bara den sanna artisten vet: den sanna konsten är konstlöshet. I samband med utvecklingen av Ra-lampan upptäcker den unga Piet Hein det han kallar ?isolux-ytor?. En exakt beskriven matematisk formel, som innebär att Ra-lampans skärmkonstruktion kommer nästan närmast det vi definierar som bländfritt ljus med fortfarande ett imponerande högt utnyttjande av ljuskällans ljusenergi. När man tittar in i Ra-lampan, kan man få intrycket av att den endast lyser svagt men när man tittar på det ljus den strålar ut på sin omgivning så blir man överraskad. Det är häpnadsväckande då omgivningen är starkt upplyst. Att Ra-lampan samtidigt är vacker och harmonisk i sin form gör ju inte saken värre.
  • RA 400 F Golvlampa Krom - Piet Hein

    RA 400 F Golvlampa Krom - Piet Hein
    Ra 400 GolvlampaDen vackra golvlampan från Piet Hein sprider ett vackert och bländfritt sken. Golvlampan är en perfekt stämningshöjare, oavsett om det är till kontoret eller hemmet. Ra 400 Gulvl
  • Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 440 P - Piet Hein

    Upphäng incl. Transformator & Armaturkåpa till Sinus Taklampa 440 P - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet Hein KonceptSinus 440 P taklampa är en klassisk och tidlös lampa som elegant flyter in i sinnet med sitt lugna och sin värdiga karaktär. Från dess födelse var taklampan en klassiker och kommer till att pryda varje mat- och konferensbord. En av Piet Heins stora passioner var geometri och matematik. Han hade en sällsynt talang i att få enkelhet, poesi och konkret design ut av komplicerade matematiska formler. Detta är Sinius-lampan från 1967 ett utmärkt exempel på. Modellens form är inspirerat av Sinus-kurvan. En matematisk harmonisk form och rent ljus-tekniskt är det ett genidrag. Lampans kurva gör att starkt ljus strålas till den punkt som önskas bli upplyst samtidigt som ljuset i riktning mot ögat och resten av rummet upplevs som bländfritt. Designen är enkel, elegant och tar inte så mycketplats i ett rum, därför passar Sinus taklampa exempelvis perfekt över ett matbord, där det utöver en bra ljuskälla bör vara visuell syn till resten av rummet och kanske t.o.m. en bra utsikt.
  • Superæg 300 Taklampa Opal/Vit Sladd - Piet Hein

    Superæg 300 Taklampa Opal/Vit Sladd - Piet Hein
    DesignPiet Hein för Piet hein KonceptSuperÄgg är en enkel och elegant taklampa som kan användas i många sammanhang, du kan välja mellan två storlekar samt kablar i tre olika färger vilket ger dig möjligheten att leka både med form och färg. Historien bakom denna form sägs vara att Piet Hein ställde frågan om vilken av de geometriska formerna rektangulär och ellips som är den vackraste? Svaret på frågan blev Super-ellipsen, och det är just formeln för Super-ellipsen som Piet Hein´s SuperÄgg-lampa baseras på.
  • Super 215 Taklampa Opal Vit Sladd - Piet Hein

    Super 215 Taklampa Opal Vit Sladd - Piet Hein
    [B] Super 215 Pendel Denna vackra hängande lampa från Piet Hein påminner om Super-egg lampa, förutom att den är öppen vid botten och därför ger några fler variationsmöjligheter av materia